Welke online alternatieven zijn er voor meetings en events?

Deze dagen komen er telkens meer nieuwsberichten dat grote evenementen worden afgelast en bedrijven voorzichtiger zijn geworden met internationale reizen vanwege het COVID-19 coronavirus. Voorbeelden hiervan zijn Zwitserland, dat met het verbieden van evenementen met meer dan 1.000 bezoekers de Autosalon van Genève moest annuleren en de aankondiging dat Frankrijk evenementen met meer dan 5.000 bezoekers verboden heeft.

Update 8 maart: Ook Duitsland, Frankrijk en Roemenië verbieden evenementen met meer dan 1.000 bezoekers.

Update 12 maart: Ook Nederland treft maatregelen door evenementen met meer dan 100 bezoekers af te lasten, net als andere regio’s in Europa.

In Genève zouden diverse automerken primeurs publiceren. Nu dat niet meer mogelijk is hebben de eerste autoconstructeurs Audi, BMW en Mercedes al aangegeven dat de primeurs online via een livestream alsnog plaats zullen vinden.

Veel bedrijven zoals Unilever, NXP en ING beperken internationaal reizen en sturen hun medewerkers niet meer naar gebieden waar een uitbraak van het coronavirus is.

Toch is het in het belang van bedrijven en onze economie om in contact te blijven met consumenten, klanten en zakelijke relaties. In dit artikel wil ik zoveel mogelijk alternatieven op een rij zetten:

Livestream

Een livestream is vooral geschikt om vanuit één locatie zoveel mogelijk mensen te bereiken. Er kan uitgezonden worden op de eigen website of op kanalen zoals YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter. Via de social media of een formulier of chatbox op de website kunnen vragen gesteld worden.

Voorbeelden van een livestream zijn een productlancering of een opening van een nieuwe vestiging. Meestal zijn hierbij ook gasten aanwezig, maar met een livestream zouden dat ook online gasten kunnen zijn.

Naast een hoofdlocatie is het ook mogelijk via bijvoorbeeld Skype of Zoom externe gasten te laten spreken of naar een nevenlocatie over te schakelen. Bij grote internationale congressen gebeurd het al regelmatig dat andere werelddelen per videoverbinding onderdeel maken van het programma.

Denk ook aan sportieve evenementen waarbij publiek online mee kan kijken. Dankzij nieuwe telkens betaalbaardere techniek is het mogelijk de actie beter in beeld te krijgen, maar ook een professionele uitzending te maken waarin sponsoren of adverteerders een gepaste rol kunnen krijgen.

Livestreams van sportevenement Maarten van der Weijden
Dankzij livestreams waren vele mensen voortdurend op de hoogte van de sportieve prestaties van Maarten van der Weijden tijdens zijn zwemtocht langs de 11 steden.

Webinar

Een webinar is zoals de naam al doet vermoeden een online variant van een seminar. Meestal worden webinars gebruikt voor kennisoverdracht. De insteek kan vanuit een marketinggedachte zijn, maar ook bij sommige organisaties vanuit een grondbehoefte voor informatieoverdracht komen. Kijkers of deelnemers aan het webinar kunnen vaak via een formulier of chatbox vragen stellen. Vooraf kunnen deelnemers gevraagd worden aan te melden en achteraf zijn webinars (in delen) terug te kijken.

Een webinar heeft meestal een duur van 30-60 minuten en er zijn vaak hooguit 3 personen in beeld. Hiervan neemt één persoon de presentatie en het stellen van vragen voor zijn rekening en de anderen hebben dan een expert of ervaringsdeskundige rol. Een professioneel webinar kan gebruik maken van naamtitels en vooraf gemaakte video’s of animaties om een onderdeel extra aandacht te geven. Het is ook mogelijk een andere setting te maken met wisselende gasten.

Een webinar kan vanuit een Studio of op locatie opgenomen worden.

Videoconferentie

Een videoconferentie is het meest geschikt voor 1-op-1 gesprekken of gesprekken waarbij meerdere partijen het woord nemen. Voorbeelden hiervan zijn Skype en Skype for Business. Ook zijn er speciale videoconferencing sets met een scherm en camera geïntegreerd.

Een typische videoconferencing set, met een camera, TV scherm en een aparte microfoon op tafel.

Er zijn diverse (technische) details waarin ik nog verder op in zou kunnen gaan, maar dit blog is nu al lang genoeg. Waar zou ik in een volgend artikel verder op in moeten gaan? Laat het weten via Social media zoals Twitter of LinkedIn! Een bericht sturen via het contactformulier van deze site mag natuurlijk ook.

Scroll naar boven