Wat komt er allemaal kijken bij een livestream organiseren? Er zijn één of meerdere camera’s nodig, microfoons en andere apparatuur. Daarnaast is op de locatie een goede internetverbinding en een streamingplatform een vereiste.
Vaak is een livestream onderdeel van een strategisch plan om meer publiciteit te genereren voor een evenement.
Al deze zaken hebben wij de afgelopen jaren voor diverse opdrachtgevers in binnen en buitenland geregeld.

Hoe kunnen wij helpen een livestream organiseren?

Een goede livestream uitzending is opgebouwd uit een component uitzendtechniek, marketing/communicatie en inhoud. De uitzendtechniek bestaat uit camera’s, geluid, licht en apparatuur om dit samen te voegen en op internet uit te zenden. Een livestream heeft als marketing/communicatie doel om een breder publiek te bereiken voor een evenement of bijvoorbeeld bij een interne bijeenkomst (Townhall) informatie breed binnen een organisatie beschikbaar te maken. Bijna alle vragen die bij het opzetten van een livestream gesteld worden zijn te beantwoorden door eerst goed te kijken naar de doelgroep.

Techniek bij een livestream

Wij maken veelal gebruik van meerdere professionele camera’s en vullen dat aan met onze titelmachines waarmee het mogelijk is professionele titels over de beelden heen te leggen. Afhankelijk van of de livestream plaats gaat vinden op een locatie waar ook publiek bij aanwezig is zullen wij zelf microfoons leveren of inprikken op de zaalversterking. Om de verstaanbaarheid op de livestream te verbeteren zal het geluid door onze apparatuur beter geschikt gemaakt worden voor een uitzending.
Een livestream wordt publiekelijk uitgezonden of afgeschermd beschikbaar gemaakt aan de doelgroep. Om de uitzending overal ter wereld goed opvraagbaar te maken gebruiken we technieken als een Content Delivery Network (CDN) en Adaptive Bitrate Streaming (ABR). Hierdoor kunnen we zorgen dat iedereen de livestream foutloos in de hoogste kwaliteit kan bekijken.

Marketing en communicatie van een livestream

Een livestream heeft als doel bijvoorbeeld interne medewerkers binnen een organisatie te informeren of een evenement meer aandacht te geven. Voor elke livestream is dus een ander plan nodig om de uitzending een succes te maken. Vaak wordt een livestream ingezet binnen een groter communicatieplan als één van de middelen om externe aandacht te vragen. Wij ondersteunen bij uw plannen door de juiste vragen te stellen en daar technische oplossingen voor te bieden.

Inhoud livestream

Uiteraard is het mogelijk een bestaande bijeenkomst via livestream beschikbaar te maken, maar het meest effectieve is om een aangepast programma aan te bieden voor de externe kijkers. Concreet betekend dat tijdens de pauzes geen beelden van een lege zaal, maar bijvoorbeeld interviews met sprekers of een vooraf opgenomen video. Wij denken graag mee hoe we uw livestream aantrekkelijker kunnen maken voor een online publiek.

Neem nu contact op